2000. gada 26. oktobrī eiropieši ļoti apskauda ASV iedzīvotājus, jo tieši tad pie viņiem pārdošanā parādījās Sony PlayStation (PSX) nākamās paaudzes konsole Sony PlayStation 2 (PS2). Amerikāņi to bija pelnījuši, Amerikas
Sony Computer Entertainment darīja visu, lai pēc iespējas īsākā laikā adaptētu konsoli savam reģionam.

Nav vairs tie laiki, kad konsoli pie televizora uzskatīja par tikai vienu vienīgu spēlīšu spēlēšanu. Sony PlayStation 2 sevī ietver vairākas funkcijas, kas ļaus neiegādāties vienu vai otru mājas audio/video aparatūru. Aizmirstiet par DVD atskaņotāja pirkšanu PS2 spēj atskaņot DVD filmas tāpat kā to dara jebkurš cits šim nolūkam domātais agregāts. Audio (ne *.mp3) formāta saprašana tāpat kā pirmajam Paystation šai ierīcei nav sveša. Spēlē arī PSX platformas diskus bez jebkādas aizķeršanās. Vienīgais, jums gan būs nepieciešama PSX atmiņas karte. Protams, PS2 diski ir pats galvenais.
Tiem, kurus interesē cipari un mistiski, blondām meitenēm nesaprotami, parametri, šeit būs ieskats no sērijas kas lācītim vēderā:
- Procesors: 128-bit Emotion Engine at 294.912MHz
-Atmiņa: 32MB Direct RDRAM
-Grafika: Graphics synthesizer at 147.456MHz, embedded cache VRAM 4MB
-Skaņa: SPU2 with 48 channels plus software, sound memory 2MB
-I/O procesors: CPU Core-PS CPU + at 33.8688MHz or 36.864MHz (selectable)
-Media: CD-ROM and DVD-ROM
-Disku lasīšanas ātrums: 24x CD-ROM, 4x DVD-ROM
Ieskats pagātnē
1998. gadā mēdijos sāka parādīties pirmās ziņas par SONY nākamās paaudzes konsoles izstrādi. Informācija bija skopa un nereti mijās ar nepamatotām baumām. Tika solīta grafika, kas pārspētu

drosmīgākās prognozes. Pasakaina poligonu apstrādes konvejieru jauda. Nekādas kantainas virsmas. Prātam neaptverami atmosfēriskie efekti un augstas izšķirtspējas tekstūras. Vairāki desmiti miljonu PSX lietotāju iedomājās, kā uz nākamās paaudzes konsoles izskatīsies iecienīto
Tekken

, Final Fantasy vai
Gran Turismo
nākamās daļas. Ar pāris atkāpēm SONY noturēja dotos solījumus. Uz konsoles iznākšanas brīdi jaudas ziņā ar to varēja sacensties tikai visjaudīgākie, 3 - 4 reizes dārgākie par PS2 datori. PlayStation2 momentāli kļuva par tirgus līderi un saglabā savu vadošo pozīciju vēl joprojām. Pa sešiem gadiem SONY no debitantiem pārvērtās par konsoļu tirgus kompāniju Nr.1. Jau 1998. gadā SONY Research & Developement daļa, ieskatoties nākotnē, nolēma ieviest vairākus būtiskus jauninājumus. Šīs SONY idejas kārtējo reizi lielā mērā noteica tehnoloģiju

attīstības tendences nākamai (patreizējai) konsoļu paaudzei. Par spēļu datu nesēja standartu tika izvēlēts DVD-ROM, kas attālajā 1998. greznoja dārgākos no PC modeļiem. Tika izlemts atļaut konsoļu spēlētājiem piekļūt internetam un piedalīties tīkla spēlēs. Kā jau iepriekš tika minēts, tad PlayStation2 satur DVD - Video atskaņotāju, kurš tajos laikos greznoja tikai bagātāko pilsoņu mājas un parastu cilvēku sapņus. Vairāki svaigi standarti atrada pielietojumu PS2. Apgādātajam ar diviem USB portiem un FireWire portu, SONY brīnumam var pieslēgt
daudzveidīgas iekārtas 

(klavietūru, peli, tīkla adapteri, modemu u.c.) un digitālās foto/video kameras. Skaņu sistēma spēj izdot
Dolby Digital 5.1 (AC3) ciparu daudzkanālu audiosignālu. Ar optiskā kabelīša palīdzību bez problēmām PS2 ir pieslēdzams pie jūsu resīvera. Vēlāk daļa no šīm tehnoloģijas guva pielietojumu arī
Microsoft

un
Nintendo
konsolēs. Taču tagad par visu sīkāk.
Spēles
Uz doto brīdi PlayStation2 ir absolūts konsoļu tirgus līderis un domājams šī situācija nemainīsies līdz pat nākamās konsoļu paaudzes iznākšanai, kas paredzama aptuveni 2005. gadā. Patiesi lielais spēļu daudzums paredz, ka jebkurš varēs atrast kautko priekš sevis.
RPG,
Racing,
Action,
Driving,
Fighting vai
Sports cienītājiem PS2 piedāvā kolosālu daudzumu satriecošu projektu. Ar PS2 spēļu bibliotēku sacensties var tikai PSX.
Perifērija
PS2 ir plašs papildiekārtu klāsts, sīkāk ar kuru jūs varat iepazīties mūsu iepriekšējos features
šeit
un arī
šeit
. Mazliet kavēšos pie SCE developētā DualShock2. Pirmais geimpads pasaulē kam ir analogi

ne tikai vadības kloķi (kurus arī SCE ieviesa pirmie DualShock1), bet arī visas pārējās 10 pogas atskaitot "Start" un "Select". Šāds risinājums paver developeru priekšā daudz jaunas iespējas. GT3 piemēram ir iespējams stiprāk vai vājāk piespiest gāzi/bremzi vai pašu virziena "krustiņu"; MGS2 spiežot lēnām ieroča izvilkšanas pogu, tas tiešām tiek izvilkt lēnām un bez trokšņa. Šis jauninājums bija tik veiksmīgs, ka kļuva par industijas standartu un drīzumā arī Nintendo GameCube un Microsoft XBOX izstrādātāji paziņoja, ka to konsolēm arī būs
pressure sensitive geimpadi. DualShock2 dizains nav mainījies salīdzinājumā ar PSX vadības pulti DualShock. SONY un miljoniem PSX lietotāju tas šķita tik veiksmīgs, ka domājams, bez īpašām ārējām izmaiņām, saglabāsies vēl arī PS3. DualShock(2) ir neoficiāli kronēts par labāko jebkad uzkonstruēto gamepad gandrīz visās videospēļu publikācijās. Šādam apgalvojumam varu tikai piebiedroties. Pogu izvietojums ir intuitīvs, pat iesācējam PlayStation2 lietotājam nebūs jānovērš acis no TV, lai atrastu kādu pogu. Perfekta ergonomika garantē, ka pat pēc ļoti ilgstošām spēlēšanas sessijam delnas un pirkstu locītavas nesāks sāpēt. Protams sūrstošie īkšķu spilventiņi, kas jau astoņdesmitajos, pateicoties NES popularitātie, nodēvēti par "Nintendo Thumb" sindromu saglabājas.
PS2 - GC - XBOX
No patreizējās konsoļu paaudzes PlayStation2 tiek uzskatīts par visvājāko (SEGA DC šoreiz neņemu vērā). Tas ir pilnīgi loģiski, jo pārējās konsoles veikalos parādijās gandrīz divus gadus vēlāk. Taču reāli projekti pierāda, ka jaudas atšķirība ir diezgan minimāla. Piemēram Nintendo GameCube pagaidām nevar demonstrēt reāli pārākumu pār PlayStation2 piedāvāto grafiku. Arī Microsoft Xbox tomēr pieskaitāms šai pašai paaudzei un tās reālie projekti pagaidām būtiski neapsteidz PS2 spēles grafikas ziņā. Gandrīz visi konsoles komponenti savā starpā ir savienoti platām 128 bitu maģistrālēm. Grafiskajam procesoram "Emotion Engine" piepalīdz divi VU (Vector Units). Līdzīgi kā pārējām next gen konsolēm operatīvā atmiņa ir vienotā blokā un var tikt izmantota jebkurai konsoles vajadzībai. Palīdz arī tekstūru strīmošana no DVD pa tiešo grafiskajā buferī, tas palīdz ietaupīt citām funkcijām atliekošo RAM daudzumu. Šī ir principiāla arhitektūras atšķirība no PC, kura grafiskajām kartēm nepieciešams vairākumu noteiktajam levelam domāto tekstūru turēt 32, 64 vai pat 128 MB atmiņā, jo AGP tomēr nenodrošina pietiekamu caurplūdes ātrumu, lai spētu caur to konstanti strīmot dotajai ainai (levela daļiņai) nepieciešamās tekstūras.
Pirātisms un PS2
Jau no pirmās PlayStation2 iznākšanas dienas internetā sāka parādīties diskusiju grupas veltītas pirātismam uz tās. Agrīnās metodes ietvēra sevī daļēju PS2 atskrūvēšanu un naža izmanotošanu. Īstajā brīdī pagriežot CD-ROM atvilknes balto zobratu, ir iespējams PS2 nemanot aizstāt oriģinālo

spēli ar jebkuras citas CD-R mēdijā ierakstītas spēles kopiju. Taču šādas metodes izmantošana noveda pie liela daudzuma sabojātu PS2 un efektivitīva bija labi ja vienu reizi no piecām. Tajos tālajos laikos par DVD-ROM spēļu kopijām neviens vēl nopietni nedomāja. Pēc aptuveni gada pārdošanā parādijās pirmie modčipi. Mazas mikroshēmiņas, kuras, prasmīgi ar vadiņiem pielodējot pie PS2 pamatplates, bija iespējams palaist CD-R kopijas bez naža vai dakšiņas palīdzības. Sākās DJošanas ēra, jo, lai ielādētu spēli, vajadzēja iesēkumam ielikt uzlauzējdisku un tad to nomainīt ar spēles CD-R kopiju. Populārākais no šiem čipiem bija Neo2, kas vēl pusgadu vēlāk kļuva pieejams arī Latvijā. Uz to laiku lielākā daļa spēļu (ja ne visas) tika rakstītas CD-R matricās, vainu pilnās versijās vai arī DVD-ROM graizītajos ripos. Sabāžot 4,7GB lielu spēli 700MB ietilpīgā matricā, pirāti, protams, izmeta lielāko daļu skaņu, mūzikas, gandrīz visu videomateriālu un reizēm pat dalīja spēli uz vairākiem diskiem. Nav pats labākais veids kā baudīt savu PlayStation2.

Drīzumā klajā nāca Neo Technologies paziņojums par jauna PS2 modčipa izstrādi, kas atļaus spēlēt arī DVD-R matricās ierakstītas, pilnvērtīgas 1:1 kopētas no oriģināla spēles. Šis paziņojums krietni atdzīvināja PS2 pirātismu, jo Neo4 (jaunā čipa nosaukums) solījās arī atrisināt DJošanas problēmas pietika tikai ielikt CD-R un spēle pati ielādējās. Ar DVD-R matricām gan vēl saglabātos nepieciešamība mainīt ielādes procesa laikā oriģinālo ar jebkuras citas spēles kopiju, ja vien kopija nebija apjomīgāka par oriģinālu. Lai cik pasakaini šāds risinājums tam laikam neizklausījās, bija tomēr neapmierinātie, kas vēlējās perfektu modčip, kuru ielodējot varētu palaist jebkuru pirātisko kopiju tā, itkā tas būtu oriģināls. Šādu čipu izstrādāja Chennel Technology un drīzumā (pēc aptuveni vēl pusgada) gan Neo4, gan Messiah bija gatavi. PS2 īpašnieku vēlme tos nopirkt krietni pārsniedza abu kompāniju ražotspējas, tādēļ pirms SONY iesūdzēja gan vienus gan otrus tiesā, ļoti neliels daudzums cilvēku reāli paspēja tos iegādāties. Paraugtiesas šajā visā procesā, Anglijā SONY par savas konsoles autortiesības pārkāpjošu produktu izstrādi un izplatīšanu aizvēra abas britu modčipu kompānijas. Tomēr reiz sapņu čips bija izstrādāts, tā ražošanu drīz vien atsākās itkā citā kompānijā, citā valstī, ar citu nosaukumu. Kopš naža metodes ir pagājuši aptuveni 2 gadi, patreiz Latvijā brīvi var iegādāties PlayStation2, kas modificēts līdzīgi kā pirmais PlayStation, var spēlēt visu veidu PlayStation un PlayStation2 pirātiskās spēles (gan CD-R, gan DVD-R) un gandrīz jebkura reģiona DVD-Video diskus.
Special thnx goes to: bcr, agressor.