Spams, jeb surogātpasts ir nelūgta, jeb nepasūtīta reklāma ar e-pasta palīdzību. No šādu surogātpatu sūtītāja skatījuma tā ir reklāmas e-pastu izsūtīšana lielos apjomos, izmantojot vai nu ziņu grupu t.s. kopējās e-pasta adreses vai e-pasta adreses, kas ir iegūtas no kompānijām, kas specializējas e-pastu izsūtīšanas sarakstu izveidē un pārdošanā.
(Te der piezīmēt, ka šādu te sarakstu izveides metodoloģija var būt visdažādākā - sākot ar adrešu bāzes pirkšanu, beidzot ar vienkāršu nozagšanu no ziņu grupām, kas dažādu iemeslu pēc nespēj nodrošināt savu abonentu e-pasta adrešu nenokļūšanu nepareizās rokās.)
Savukārt, no e-pasta kastītes lietotāja viedokļa, šāds sūtījums, parasti ir kārtējā grabažvēstule (no vārda junk), kas saņēmēju, visticamāk nemaz neinteresē. Lai gan Internetā nekādu kopēji lietojamu un spamu ierobežojošo normatīvu, izņemot ļoti virtuālu izpratni par jēdzienu
tīkla etiķete, jeb netiquette, šādu vēstuļu izsūtīšana par nekādu labo stilu uzskatīta netiek. Kopējās vadlīnijās, spams ir analoģisks nelūgtu pārdevēju zvanu saņemšanai pa telefonu.
"
TTC
piedāvā sekojošu skaidrojumu:Sūtīt surogātpastu. Sūtīt viena un tā paša ziņojuma kopijas vairākām tīkla Internet lietotāju intereškopām. Vairumā gadījumu šāds ziņojums vai raksts neatbilst intereškopas tematikai. Surogātpasts ir tīkla Internet piesārņošana ar komerciālu vai reliģisku ziņojumu izplatīšanu lielam cilvēku skaitam par minimālu samaksu.
* Autora piezīme:
Manuprāt, šis 'TTC' skaidrojums ir neprecīzs un pārāk vispārīgs. Surogātpasts, ne vienmēr tiek sūtīts intereškopu (ziņu grupu) abonentiem. Tas var atbilst tematikai, bet būt nevēlams un nepasūtīts. Sūtītājs var būt pats reklāmas 'objekts' vai 'reklāmas objekta' īpašnieks, kas nozīmē, ka samaksa tiešā veidā nenotiek. No spama ir jānošķir reklāmas e-pasti , kas tiek saņemti no Interneta resursiem, kuros lietotājs ir veicis reģistrāciju, pie reizes atzīmējot, ka vēlas saņemt noteikta veida informāciju. Arī šeit ir dažas nianses, kā lietotājs var tik piemānīts, bet par to citreiz. Jebkurā gadījumā - šādi e-pasti nav spams, ja tiek ievērotas lietotāja tiesības no šāda servisa attiekties. Profesionālajā terminoloģijā šis reklāmas vai informēšanas veids saucas opt-in e-mail vai permission-based e-mail.
 |
SPAM |
Interesants ir paša termina spams izcelsmes avots. Pirmavots ir slavenais melnā humora uzvedums Monty Pyton un oriģinālā teksts ir šāds: Well, we have Spam, tomato & Spam, egg & Spam, Egg, bacon & Spam... No šī tad arī termins ir pārceļojis uz Interneta vidi, jeb citiem vārdiem sakot - aizgājis masās. Visādā citādā ziņā - Spam ir tirdzniecības marka uzņēmumam Hormel meat product, ļoti labi zināms jau no II pasaules kara laikiem. Vēlies kādu hamburgeru e-pastā?
Tipiskākie termina lietojumi nevietā.
Visbiežāk termins spams tiek lietots vārda
netēma, jeb offtopic vietā. Termins offtopic principiāli ir saistīts tikai un vienīgi ar publiskām ziņu grupām. Tā dēvētais offtopiks ir vēstules publicēšana ne par konkrētās ziņu grupas tematiku. Piemēram, ja ziņu grupā par politikas tematiku tiek jautāts: Kā labāk no rītiem siet kurpes - sākt ar labo vai ar kreiso, lai diena būtu veiksmīga?, tad tas nav spams. Tas ir
offtopiks, jeb
netēma. Savukārt, ja jūs ziņu grupā mēģināsiet reklamēt savas datoru firmas pakalpojumus un piedāvāt datoru cenas - tas ir spams. Šīs lietas ļoti bieži tiek jauktas. Spamam, pēc būtības, ir reklamējoša forma. Ja jūs jautāsiet par ne par tēmu, jūs visticamāk saņemsiet vairāk vai mazāk korektu norādi kurā ziņu grupā to vajadzētu jautāt. Ja reklamēsiet kaut ko
(vēl jo vairāk par nesaistītu tematiku) , iespējams, ka tas būs pirmais brīdinājums par iespējamo piespiedu ziņu grupas atstāšanu.
Turpmāk par spama tematiku:
- Kā var ierobežot nevēlamu e-pasta vēstuļu saņemšanu;
- Tipiskākās ziņu grupu īpašnieku - uzturētāju kļūdas, kas veicina surogātpasta izplatību.
Vērts apskatīt: