cietnījamajiem lasītājiem paredzētais cietnis
ZinasSpēlesWinampPopsciMobileFailiLinkiViedoklis
08:57 Par maziem zaļiem cilvēciņiem. Skatīt multenes... [www.greenman.ru]
13:15 Zvaigžņu karu jaunākā epizode sauksies Star Wars: Revenge of the Sith un noskatīties to varēsim 2005. gada maijā. [yahoo news]
14:51 No Ņujorkas uz Londonu 54 minūtēs. Tas viss ar vilcienu, kas pārvietosies ar ~8000 km/h ātrumu. Vai tas ir iespējams? [media.dsc.discovery.com]
14:15 Interneta "tētis" iecelts bruņinieku kārtā. [www.digitmag.co.uk]
13:59 Teorija par to, ka melnajā caurumā viss pazūd bez pēdām var izrādīties nepatiesa un 21. jūlijā Stephen Hawking centīsies to pierādīt. [new scientist]
[RSS]



ADVANCED


 Nav cepuminju, nav polla. [kļæ½pļæ½c?]
Floppy diskus...
 
  Izmantoju ikdienā   8% (48)
  Pa retam izmantoju   58% (352)
  Neizmantoju vispār   28% (170)
  Kas ir Floppy?   7% (42)
13 komentāri | visi citi...


ļæ½odien vardadienas svin:
Laura, Jadviga, Nameizis, Hildegarde
*/?> Nimepļæ½evalised on:
Valdemar, Voldemar, Valdek, Valdeko, Valdo, Valdu, Valdur, Valmar, Valmer, Volmer, Volli
ļæ½iandien vardadieni ļæ½vencia:
Eirimas, Aistė, Simonas, Leontina, Leonas

 Hosted by DEAC
 Server by M79


 da worst
 pods
flash.lv
?>  self
*/?>

  Aizsļæ½ti ziļæ½u par ļæ½o elļæ½to rakstu sev, savam draugam vai naidniekam Izdrukļæ½ ļæ½o nejegļæ½ pļæ½rkļæ½lo ziļæ½u uz sava exelentļæ½ printera Tev gan jau ka ir kaut kas piebilstams par ļæ½o megaziļæ½u (comments)  

revolution.lv proudly presents videospēļu attīstības vēsturi, sākot no tās pirmsākumiem līdz pat netālām mūsdienām. Raksts ir sadalīts trīs daļās, no kurām pirmo lasiet arī pie mums - cietnī. Periods no videospēļu sākuma līdz 1984. gadam.
 

Ievads. 1949. gadā jauns inženieris Ralph Baer deva piekrišanu televizora radīšanai. Viņš nedomāja par vienkārša televizora radīšanu, bet gan par tādu, kas būtu vislabākais no visiem. Tā nebija problēma priekš Bear, bet viņš gribēja sekot līdzi savai oriģinālajai idejai un televizorā iespēju spēlēt arī spēles. Viņš nezināja, tieši kādu spēli, bet tam nebija liela nozīme, jo viņa menedžeri noraidīja pašu ideju. Bija jāpatiet vēl 18 gadiem, lai ideja kļūtu par realitāti, un paejot laikam tie bija citi cilvēki, kas kluva slaveni, tādi kā Willy Higinbotham, kurš radīja interaktīvu tenisa spēli, ko spēlēja uz osciloskopa, un Steve Russell, kurš programmēja elementāru kosmosa spēli uz DEC PDP – 1 lieldatora. Vēl šeit bija arī Nolan Bushnell, kurš spēlēja šo kosmosa spēli un sapņoja par laiku, kad spēles nebūs uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmas.

Šodien, kad rodas aizvien vairākiem cilvēkiem rodas par interese par klasisko spēļu ēru, video spēļu spēlētāji atcerējās par industrijas bagāto vēsturi. Crave Asteroid 64 ir 1979.gadā iznākušās spēles modernā versija. Savukārt oriģinālie asteroīdi bija tikai Nolan Bushnell Computer Space atjaunotā versija, kura patiešām bija uzlabota Steve Russell Spacewar kopija. Space Invaders, Centipede, Frogger un Pong atkal ir veikalu plauktos, un Pong ir nedaudz uzlabots Willie Higinbotham spēles variants, kuru varēja redzēt uz viņa osciloskopa.

Video spēļu vēsture nav tikai par cilvēkiem. Tā ir arī par kompānijām un ironiju. Atari bija amerikāņu kompānija ar japāņu vārdu, savukārt japāņu kompāniju Sega izveidoja amerikānis. Magnavox, kompānija, kas to visu uzsāka, ir Phillips īpašums, kompānijas, kas ir vairāk kā gadsimtu veca, un Nintendo, kompānija, kas atkal padarīja video spēles populāras, ir tikpat veca. Kurš būtu domājis, ka reiz Sony, kompānija, kas ir radījusi visu veidu elektroniku, sākot ar radio tranzistoriem līdz video magnetafoniem, radīs video spēļu konsoli, kas kļūs par jebkad vislabāk pārdoto produktu?

Šodienas pasaulē, kur video spēles bieži vien tiek pieminētas sakarā ar tiņu vardarbību, ir interesanti redzēt, ka pirmajai mājas konsolei bija pieejama perifērijas ierīce šautene izskatā.

Video spēļu pasaule turpina attīstīties. Lasot par pagātni, jūs, iespējams, gūsiet ieskatu nākotnē.

Pirms spēlēm 1889. – 1970.
1889.
Fusajiro Yamauchi dibināja Marufuku Company, lai ražotu un izplatītu Hanafuda, japāņu spēļu kārtis. 1907.gadā Marufuku uzsāka Western spēļu kāršu ražošanu. Kompānija nomainīja savu vārdu uz The Nintendo Playing Card Company 1951.gadā. “Nintendo” nozīmē “atstāj laimi debesīm”.
1891.
Nīderlandē Gerard Philips dibināja kompāniju, lai ražotu kvēlspuldzes un citus elektriskos produktus.
1918.
Konosuke Matsushita dibina Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works. Turpmāko 70 gadu laikā kompānija radīja daudzas citas kompānijas, tai skaitā Panasonic.
1932.
Krievu imigrants Maurice Greenberg dibināja Connecticut Leather Company, lai izplatītu ādas produkciju apavu ražotājiem. 50-to gadu sākumā Maurīcija dēls Leonards izgudroja ādas griešanas mašīnu, un kompānija, kas drīz kļuva pazīstama ar savu saīsinājumu COLECO (no Connecticut Leather Company), uzsāka tiurdzniecību ar ādas izstrādājumiem. Dekādes beigās Leonards uzbūvēja plastmasas veidošanas mašīnu un kompānija uzsāka darbību plastmasas aizbāzņu un peldbaseinu industrijā.
1945.
Savā garāžā, kura bija kā darba kabinets, Harold Matson un Elliot Handler radīja īpatnēju bilžu sistēmu. Viņi kļuva pazīstami ar “Mattel” vārdu, kas bija burtu kombinācija no viņu vārdiem.
1947.
Akoi Morita un Masaru Ibuka dibināja Tokyo Telecommunications Engineering Company. Pēc tam, kad viņi bija redzējuši amerikāņu taisīto magnetofonu, Morita nolēma, ka viņa kompānija ir tie jāražo. 1952.gadā Ibuka un Morita tik tikko savāca 25 000 $, lai kļūtu par vienu no pirmajām ārvalstu kompānijām, kurai tika piešķirta tranzistoru license no Bell Labs. Pēc tam viņi izmantoja tranzistorus, lai radītu pasaulē pirmos kabatas radio, kuru enerģijas avots bija batarejas. Tranzistora radio bija panākumi Japānā un Ibuka un Morita sāka meklēt tirgus iespējas Amerikā un Eiropā. Saprotot, ka angliskais kompānijas nosaukums ir pārāk grūts, lai to varētu atcerēties, viņi pārveidoja latīnisko vārdu “sonus” (skaņa) un kļuva par Sony. Šim vārdam nav zemteksta, bet tas kļuva par viņu korporatīvo nosaukumu.
1951.
Ralph Baer, inženieries ar Loral - kompāniju, kas izgudro un ražo komplicētu militāro aviācijas elektroniku, ir norīkoti “radīt pasaulē labāko televizoru”. Baer iesaka pievienot dažas interaktīvas spēles televizoram, lai ar to pamanāmi atšķirtos no citām kopānijām, bet administrācija noraidīja ideju.
1954.
Bijušais ASV Korejas kara veterāns David Rosen redzēja ar monētām vadāmo mehānisko spēļu popularitāti ASV militārajās bāses Japānā, tādēļ viņš dibināja Service Games, lai eksportētu šīs spēles uz Japānu. 1960-tajos gados Rosen nolēma izveidot savas šā tipa spēles, tādēļ viņš iegādājās Tokijas mūzikas automātu un monētu automātu kompāniju. Vārds SEGA, saīsinājums no “Service Games”, ir atveidots uz spēlēm, ko ir saražojis Rozens, kā arī viņš ir adoptējis šo vārdu savai kompānijai.
1958.
Lai neliktu Ņujorkas Brookhaven Nacionālās laboratorijas apmeklētājiem garlaikoties, fiziķis Willy Higinbotham izgudroja interaktīvo galda tenisa spēli, kas bija redzama uz osciloskopa. Viņš uzlaboja savu izgudrojumu gadu vēlāk – tagad to varēja spēlēt uz 15 collīga monitora. Neticot tam, ka šis izgudrojums ir nozīmīgs, Willy Higinbotham to nepatentēja.
1961.
MIT students Steve Russell radīja Spacewar, pirmo interaktīvo datorspēli, uz Digital PDP – 1 (Programmed Data Processor – 1) minidatora. Ierobežoto datortehnoloģiju laikā, Spacewar izmantoja jaunus teletipa terminālus ar CRT ekrāniem grafikas rādīšanai.
1962.
Nolan Bushnell kļūst par Jūtas universitātes inženierzinātņu studentu, kur viņš pirmo reizi iepazīstas ar Russell Spacewar.
1965.
Nolan Bushnell atrod darbu vasarā Salt Lake City karnevālā, kur viņš ir uzrauga arkādes. Bushnell vēlas arkādēs ievietot datorspēles, bet saprot, ka tas ir tikai sapnis, jo datori ir pārāk dārgi, lai to realizētu.
1966.
Ralph Baer no jauna radās ideja par TV izmantošanu papildus funkcijām. Viņš sāka pētīt interaktīvās TV spēles. Viņš strādāja Sanders Associates pakļautībā, kas bija ieinteresēti un deva viņam visu nepieciešamo lai izstrādātu tās.
1967.
Baer un viņa komanda bija veiksmīgi izstrādājuši interaktīvo spēli, ko varēja spēlēt uz TV ekrāna. Viņi bija radījuši pakaļdzīšanās spēli un tai sekoja video tenisa spēle. Kā arī viņi modificēja spēļu ieroci tā, ka tas varēja tieši raidīt gaismas šāvienus uz ekrāna.
1968.
Tiek patentēta Baer interaktīvā TV spēle.
1970.
Magnavox licensē Baer TV spēli no Sanders Associates.
Palīdzot Ted Dabney, Bushnell pārveido savas meitas Brittas guļamistabu par darbistabu un viņi var izveidot Spacewar arkāžu versiju. Viņi veiksmīgi saliek kopā par cietni dēvēto mašīnu, ko var pievienot TV, lai spēlētu Spacewar video versiju. Bushnell nosauc to par Computer Space.
Arkāžu spēļu ražotājs Nutting Associate nopērk Computer Space un nolīgst Bushnell, lai tas vadītu tās ražošanu.

Spēļu sākums 1971. - 1977.
1971.
Nutting izlaiž pirmo arkāžu video spēli
Nutting saražo 1 500 Computer Space mašīnas. Komponenti nāk komplektā ar 13 collu melnbalto TV futūriska izskata kastē. Pirmā arkāžu spēle ir izlaista, bet publika to uzskata par sarežģītu, lai spēlētu.
1972.
Magnavox uzsāk ražot Odyssey
Magnavox uzsāk ražot Baer TV spēļu sistēmu, ko tā nosauc par Odyssey. Sanders un Magnavox sāk to izrādīt izplatītājiem visā valstī.
Magnavox atklāj pirmo mājas video spēli
Magnavox izrāda Odyssey konferencē, kas notiek 24.maijā Burlingame, Kalifornijā. Nutting tic, ka viņi ir vienīgā kompānija, kam ir sakars ar videospēlēm un sūta Bushnell apskatīt šo ierīci. Bushnell pavada dažas stundas spēlējot video tenisu un citas spēles, un vēlāk ziņo Nutting, ka viņš Odyssey uzskata par neinteresantu un, ka tas nav Computer Space konkurents.
Bushnell pamet Nutting
Computer Space pārdodas slikti un Bushnell nonāk pie secinājuma, ko to ir parāk grūti spēlēt. Viņš saprota, ja viņš varēs radīt vienkāršu spēli, tad tas būs liels solis uz priekšu. Viņš informē Nutting, kas ļauj darboties šajā virzienā un radīt jaunu mašīnu. Bushnell nolemj, ka kopš viņš ir video spēļu “smadzenes” viņam pienākas lielāka daļa no ienākumiem. Kad viņš trešo reizi to pieprasa no Nutting Associates un nedabū, Bushnell pamet kompāniju.
Bushnell nodibina Atari
Bushnell un Dabney nolemj dibināt savu kompāniju, kas zīmēs video spēles priekš citām kompānijām to izplatīšanai. Viņu kompānijas oriģinālais nosaukums bija Syzygy (taisnu līniju konfigurācija no trim ķermeņu asīm), bet to jau izmantoja kāda jumtu kompānija. Tad viņi palika pie Atari vārda, no japāņu spēles Go termina, kura tulkojums varētu būt vienāds ar “šahs” šahā.
Pong ir dzimis
Bushnell nolīgst Al Alcorn spēļu programmēšanai. Tā kā Alcorn ir nepieredzējis, Bushnell kā pārbaudījuma darbu uzliek programmēt vienkāršu video tenisa spēli. Viņi to nosauca par Pong, kam bija divi iemesli: pirmais, “pong” ir skaņa, ko spēle izdala, kad bumbiņa pieskaras pie galda vai ekrāna malām, un otrs, vārds Ping-Pong bija jau patentēts.
Pong noplīst
Bushnell cenšas pārdot Pong zināmām arkāžu rūpnīcām. Pēc tam, kad Bally izrādās neieinteresēts, Bushnell nolemj tirgot spēli pats. Pong tika testa nolūkos novietots Andy Capps, vietējā bārā. Tuvāko divu nedēļu laikā testa ierīce tika sabojāta, jo monētu atvere bija pārpildīta ar 25 centu monētām. Pong bija guvis veiksmi.
Magnavox izlaiž mājas video spēli
Magnavox pārdeva Odyssey tikai caur savu veikalu tīklu. Cilvēkiem lika noticēt, ka kosole strādās tikai ar Magnavox TV. Tomēr, Magnavox pamanījās pārdot 100 000 vienības. Daudzi cilvēki to nopirka, jo tā bija tuvākā Ponga versija, ko varēja spēlēt mājās.
1976.
Videospēļu tēvs izglābj
Coleco
Sakarā ar lielo pieprasījumu pēc čipiem, tikai Coleco saņem visus pasūtītos eksemplārus uz Tēva dienu. Coleco gan nesaņem FCC (Federal Communications Commission) atļauju, jo izmantotās radiofrekvences konfliktē ar citu sadzīves aparatūru. Coleco spiesti nolīgt Ralph Baer, kuram jāatrod risinājums šai problēmai. Viņs to veiksmīgi izdara pēdējā momentā un Coleco milzīgā ovālā Telstar mašīna nonāk tirgū.
Kārtridži ir dzimuši
Fairchild Camera & Instrument izlaida savu Video Entertainment System (kuru vēlāk pārsauca par Channel F), pirmo programmēt iespējamo mājas spēļu konsoli. Patiesībā jūs varat ievietot lielu kārtridžu (kas ir ļoti līdzīgs 8-celiņu audio kārtridžiem) konsolē un nomainīt spēli.
Varmācīgās video spēles
Exidy Games izlaida Death Race 2000, braucamo spēli, kura bija balstīta uz 1975. gada tāda paša nosaukuma filmu. Jūs pelnat punktus braucot pāri pielīmētām figūrām. Sabiedrība asi protestēja pret varmācību video spēlēs, iegūstot nacionālu uzmanību, un spēle tika izņemta no tirgus.
Atari tiek pārdots par $28 miljoniem
Nolan Bushnell pārdeva Atari Warner Communication par $ 28 miljoniem. Bushnell atgādināja par sevi, paliekot valdes sastāvā.

1977.
Pizza Time Theatre
Atari atver pirmo Pizza Time Theatre, jaunu arkāžu restorānu kombināciju, kas nākotnē pārvērtās par robotveidīgu dzīvnieku, elektronisko spēļu un ēdiena kombinācijā. Restorāna talismans ir žurciņa vārdā Chuck E. Cheese. Šo koncepciju Bushnell izdomāja trīs gadus agrāk, kad viņš stāvējā rindā picērijā.
Atari iepazīstina ar programmējamu konsoli
Atari izlaiž savu pirmo programmējamo (balstītu uz kārtridžiem) spēļu sistēmu Video Computer System (VCS – ko vēlāk pazīst kā Atari 2600) Ziemassvētku laikā, ko var iegādāties par $ 249.
Bally iekļūst patērētāju tirgū
Bally izlaiž programmējamu konsoli, ko nosauca par Bally Professional Arcade. Kas mazumtirdzniecībā maksāja aptuveni $ 350, sistēma pārdodas vāji.

Zelta laikmets 1978. - 1981.
1978.
Bushnell pamet Atari
Bushnell pamet Atari un paraksta izdevīgu līgumu uz pieciem gadiem, kas aizliedz konkurēt ar paša dibināto kompāniju. Viņš nopērk tiesības uz Pizza Time Theatre vārdu no Atari un uzsāk tā popularizēšanu. Ray Kassar kļūst par Atari CEO (izpilddirektoru).
Nintendo izdod Arcade Game
Martā Nintendo Japānas birojs izdod Computer Othello, nepašaubāmi vienkāršu arkāžu kokteili – spēļu galdu, kas ir balstīts uz Othello spēļu bāzes.
Trackball ienāk arkādēs
Atari izdod arkāžu spēli Futbols. Spēle ir papildināta ar revolucionāru kontrolieri, ko nodēvēja par trackball.
Midway importē spēles …
Midway importē Space Invaders no Taito. Space Invaders dod jums mērķi, pirms spēles parādot esošo “high score”.
Arkāžu veiksmes stāsti
Gan Football, gan Space Invaders pārspēja visus zināmos pārdošanas rekordus ar gandrīz vai vienādiem ieņēmumiem. Kā vienmēr, Football popularitāte beidzās ar īstā futbola sezonu, bet Space Invaders popularitāte turpinājās, izsaucot monētu trūkumu Japānā un skolu bastošanu Amerikā.
Atari ieiet datoru tirgū
Atari uzsāk 400 un 800 datoru tirdzniecības līnijas, konkurējot ar Apple. Publikai, kā vienmēr, Atari associējas ar spēlēm, un tās datorus nekad neuzskatīja par nopietniem.
Magnavox izlaiž konsoli ar klaviatūru
Magnavox izlaiž Odyssey2, programmējamu konsoli, kurā bija iebūvēta klaviatūra.
Izdota vektorgrafikas spēle
Cinematronics izdod Space Wars, spēli, kas ir līdzīga Bushnell Computer Space. Spēlei bija vektoru grafika (līnijiski zīmēta). Vektoru grafika ir senākā poligonu grafikas forma, kas parādījās video spēļu izveidē, un tai trūka plakanā tonējuma vai tekstūru no vēlākajām grafikām.

1979.
Hologrāfiskās spēles
Atari izstrādā Cosmos, pārnēsājamo programmējamo mašīnu, kas rāda hologrammas ar grafiku. Dēļ tā, ka hologrammas ir tikai estētikai un tās nepavairo “geimpleju”, Cosmos nekad nav izdots.
Atari vectori
Atari izdod Lunar Lander, tā ir viena no pirmajām vektorgrafikas spēle.
Lunar Lander pārvēršas par Asteroids
Par spīti Lunar Lander popularitātei, Atari apturēja spēles ražošanu un uzsāka Asteroids izdošanu Lunar Lander kastē. Asteroids ir spēle, ko oriģinālā radīja Lyle Rains un Ed Logg no Cosmos sistēmas. Tā kļuva par Atari visu laiku labāk pārdoto spēli. Asteroids piedāvāja jaunas arkāžu iespējas: spēles beigās pie labākajiem rezultātiem varēja pievienot trīs simbolu iniciāļus. Aptuveni 80 000 vienību tika pārdotas ASV, bet tā ir mazāk populāra citās valstīs. Sega 1980.gadā izdod Monaco GP un 1989.gadā reālistisku 3D sacīkšu spēli Super Monaco GP .
Milton Bradley izdod programmējamu pārnēsājamo video spēli
Milton Bradley Electronics izdod Microvision, pārnēsājamu programmējamu spēli, kas iekļauj iebūvētu LED ekrānu.

1980.
Space Invaders ienāk mājās
Atari izdod ekskluzīvu Space Invaders mājas versiju priekš VCS. VCS pārdošanas apjomi ir “reaktīvi”.
Mattel Intellivision
Mattel Electronics iepazīstina ar Intellivision spēļu konsoli. Pirmais nopietnais VCS konkurents, Intellivison bija labāka grafika un pārmērīgi augsta cena - $ 299. Mattel apsola izdot papildus perifērijas ierīces, kas ļaus Intellivision konsoli pārveidot par personālo datoru.
ASV armija spēlē spēles
Atari naudas mašīnu konstruktors Ed Rottberg rada Battlezone, pirmo trīsdimensiju pirmās personas spēli. Braukājot visapkārt pa virtuālo kaujas lauku, jūs uzbrūkat pēc kara laika scenārija. Vēlāk ASV valdības komisija uzlaboja Battlezone versiju militāro treniņu vajadzībām.
Namco izdod Pac-Man
Namco izdod Pac-Man, vienu no visu laiku populārākajām arkāžu spēlēm. Visā pasaulē tiek pārdotas vairāk kā 300 000 vienību (te nav iekļauts viltojumu skaits, bet to kopējais apjoms varētu būt tuvs oriģinālo versiju pārdošanai). Vairāk kā 100 000 vienību tiek pārdots tikai ASV vien. Oriģinālais spēles nosaukums Puck Man tiek pārsaukts pēc administrācijas ieskatījuma, jo potenciālie vandāļi mēdza izkasīt daļu no burta P uz spēles marķējuma, kas varētu atturēt vecākus no spēles pirkšanas un došanas bērniem to spēlēt. Pac Man kļuva par pirmo video spēli, kas kļuva populāra gan starp zēniem, gan meitenēm.
Sega licensē Atari spēles
Sega iegūst tiesības ražot un izdot Atari Missile Command japāņu versiju.
Nintendo ASV uzsāk savu darbību
Minoru Arakawa, Japānas Nintendo šefa Hiroshi Yamauchi znots, atver Nintendo ASV Ņujorkā, tad pārceļas uz Sietlu, Vašingtonu. Neveiksmīgi pārdodot vidējas kvalitātes elektroniskās spēles kā Computer Othello, mazā ASV filiāle tiek nolemta neveiksmei.
Bally izpārdod konsoli
Bally pārdod savu Professional Arcade sistēmu Astrovision, kas to pārdēvē par Astrocade.
Virtuālā pasaule
William, Čikāgā bāzēta peintbola mašīnu ražotne, izdod Defender, savu pirmo video spēli. Tās radītājs ir Eugene Jarvis. Defender ir no malas vadāms šūters, kam piemīt industrijas pirmā virtuālā pasaule. Dēļ tā, ka monitors varēja parādīt tikai daļu no notiekošā, “radars” ekrāna augšā rādīja pilnu attēlu, pat to, kas atradās it kā aiz ekrāna robežām. Defender uzreiz kļuva par hītu.

1981.
Nintendo izdarīja to pareizi
Dodot iespēju pārveidot lielo skaitu neveiksmīgo Nintendo video spēļu iekš kaut kā naudu pelnoša, Nintendo mākslinieks Shigeru Miyamoto rada Donkey Kong. Varonis, ko oriģinālā sauc par Jumpman, ir drukns namdaris, kas dodas glābt savu draudzeni Pauline no traka mērkaķa. Jumpman vēlāk tiek pārsaukts par Mario priekš Nintendo ASV, par godu viņa līdzībai ar zemes īpašnieku Mario Segali.
Atari un Intellivision programmētāji apvienojas
Vairāki Atari programmētāji dezertēja kopā ar dažiem Intellivision programmētājiem, lai uzsāktu Imagic, “software” kompāniju, kas solīja izdot spēles gan priekš VCS, gan Intellivision sistēmām.
Atari licencēšanas veiksmes
Atari iegūst tiesības izdot vairākus arkāžu hitus, kā Pac-Man priekš VCS.
Krāsainie vektori
Atari izdod Tempest, krāsainu vektoru arkāžu spēli, kas ir balstīta uz joprojām nestabilo grafisko tehnoloģiju, kas ir nolemta drīzai neveiksmei. Mašīna piesaista masas ar zinošiem spēlētājiem.
Nāve no video spēlēm
Kāds vīrs nomirst no sirdstriekas Berserk spēles laikā – video spēļu vēsturē vienīgais zināmais nāves gadījums.
Arkādes rullē
ASV arkādes sasniedz savus augstākos ienākumus - $5 miljardi. Amerikāņi tērē vairāk kā 75 000 cilvēka stundas spēlējot video spēles.
Pirmais video spēļu žurnāls
Electronic Game dibina Arnie Katz un Bill Kunkel. Tas ir pirmais žurnāls, kas ir tieši veltīts video spēlēm.

Lielā krīze 1982. – 1984.
1982.
Coleco paziņo par Colecovision
Coleco paziņo par Colecovision iznākšanu, kas ir uz kārtridžiem balstīta konsoļu spēle, kur nav tikai laba grafika un skaņa, bet tā tiek atbalstīta arī no augošās kompānijas Nintendo puses. Nintendo licensē Donkey Kong un Donkey Kong Junior. Coleco izdeva arī adapteri, kas ļāva VCS kārtridžus spēlēt uz Colecovision. Saprotot, ka Atari ir Namco, Pac-Man izdevēja, atbalsts, Coleco uzsāka ciešu sadarbību ar Sega, Konami un Universal (Mr.Do!).
Magnavox dara to labāk
Magnavox izdod spēli priekš Odyssey 2, kuru nosauc par K.C.Munchkin. Atari uzskata, ka šī spēle ir ļoti līdzīga Pac-Man, un sāk tiesas darbus. Atari uzvar procesu un Magnavox ir spiesta pārtraukt spēles pārdošanu.
Pac-Man klons?
Atari izdod prognozējamo 2600 Pac-Man versiju, kas diemžēl pilnībā neatgādināja arkāžu spēli. Publikai ātri zuda ilūzijas par kompāniju.
E.T. dodas mājās
Atari izdod E.T. uz VCS - spēli, ko Howard Scott Warshaw radīja sešās nedēļās. Gaidot lielus pārdošanas apjomus, Atari izgatavo vairāk E.T. kārtridžu nekā ir pārdoto konsoļu skaits. Kā jau tas bija ar Pac-Man, sabiedrība ir vīlusies spēlē. Liels daudzums abu spēļu (Pac-Man un E.T.) beidza savu pastāvēšanu Ņūmeksikas tuksnesī, blakus citiem miljoniem nepieprasītu spēļu kārtridžiem. Tādas oriģinālās spēles kā Activision’s Pitfall (autors David Crane) pārdevās labi.
Atari super sistēma
Atari izdeva 5200 spēļu konsoli, lai sacenstos ar Colecovision, kas oriģinālā bija radīta, lai konkurētu ar Intellivision. Konsole bija balstīta uz Atari mājas datoru grafiskajiem un audio čipiem, 5200 spēles bija principā pārizdotās VCS spēles (VCS bija pārsaukts par 2600). Konsole bija nesavienojama ar 2600 spēļu kārtridžiem, līdz Atari izdeva adapteri, kas ļāva 2600 spēles izmantot uz 5200. Lielākais konsoles trūkums bija tās kontrolieris, kas bija grūti nocentrējams.
Vektorgrafika ienāk mājās
General Consumer Electronics (GCE) izdod Vectrex, pirmo un vienīgo mājas konsoli, kas ir balstīta uz vektoru grafikas tehnoloģiju. Vectrex ir iebūvēta spēle (Minesweeper, iespaidīgs Asteroids klons) un viens četru pogu analogais džoistiks.
Pac-Man drudzis
Midway rada Ms.Pac-Man. Tā kļūst par lielāko arkāžu spēli Amerikas vēsturē, ar vairāk kā 115’000 pārdoto vienību ASV, bet Namco, kas netika piesaistīta, radīja jau pārbaudīto, bet radikāli atšķirīgo Super Pac-Man Japānas tirgum. Daudzskaitlīgie Pac-Man “uzlabošanas čipi” parādījās tirgū, lai uzlabotu oriģinālo Pac-Man un radītu nelielu sajukumu. Pats populārākais no čipiem bija Pac-Man Plus, kas mainīja vispārējās nostādnes (augļus utt.) un citus bonusa ieročus pret tādiem populāriem amerikāņu ieročiem, kā Coke bundžiņas.

1983.
Jauna Bushnell kompānija
Nolan Bushnell nolēma no jauna iesaistīties video spēļu industrijā. Viņš uzsāk darboties kompānijā Videa un pārsauc to par Sente Games. Sente veido sadarbību ar Midway un izdod vienkāršu, bet aizraujošu hokeja spēli Hat Trick. Par nelaimi, sadarbības produkts nekad neatrada savu vietu tirgū.
Atari - pilnīgi slepeni
Martā Atari paziņo par pilnīgi slepenu projektu ar koda vārdu Falcon Project. Falcon Project ir kā jaunais Atari virziens, ko sauks par Ataritel, ar kuru Atari plāno ieiet telekomunikāciju tirgū.
Animētās video spēles
Cinematrocin izdod Rick Dyer’s Dragon’s Lair (animators Don Bluth), pirmo arkāžu spēli, kura izmanto lāzerdiska tehnoloģiju.
Jauns Commodore dators
Commodore izdod Commodore 64, nedārgu, bet spēcīgu datoru, kas aizstāj jebkuru video spēļu konsoli.
Nintendo Famicom
Nintendo izdod ģimenes datoru (Family Computer – Famicom) Japānā. Speciāli radīts, lai izskatītos līdzīgi spēļmantai, Famicon tiek izdots kopā ar arkāžu hitu Donkey Kong, Donkey Kong Junior un Popeye. Tā kā Atari dominē tirgū, tad Nintendo neplāno Famicon pārdot ārpus Japānas. Kompānija uztic tiesības izplatīt savu ražojumu Atari ārpus Japānas. Atari ir ieinteresēti, un pēc divu mēnešu sarunām aprīlī un maijā, abas kompānijas paraksta vienošanos jūnija CES.
Coleco dators 
Coleco atklāj savu Adam datoru CES jūnijā, ar Donkey Kong izrādīšanu uz tā. Atari, kurai ir tiesības Donkey Kong izlaist uz datora, pamatojoties uz savstarpējo līgumu ar Nintendo, draudēja ar tiesas darbiem. Nintendo draudēja sūdzēt tiesā Coleco, jo tai ir tikai tiesības uz video spēles variantu, bet ne uz datora versiju. Coleco uzskatīja, ka ir noticis liels pārpratums, jo Adam ir gan dators, gan uzlabota Colecovision versija.
Sabrukums!
Daudzi neatkarīgie izstrādātāji aizgāja no biznesa. Šo kompāniju spēles ir stipri nocenotas. Kompānijas, kas ir palikušas biznesā, nespēj cīnīties pret lētajām spēlēm, tādēļ arī tās zaudē daudz naudas, jo nevar pārdot savus produktus.

1984.
Vectrex visiem
Pēc GCE iegūšanas Milton Bradley uzsāk Vectrex izplatīšanu. Kompānija ātri samazina cenu, lai tā varētu konkurēt ar konsolēm. Cena tiek nomesta līdz 100 dolāriem, piespiežot Milton Bradley zaudēt naudu uz katru pārdoto vienību. Galu galā Milton Bradley atsakās no Vectrex.
Coleco kļūst traks dēļ Adam
Coleco izmanto visus resursus, lai ražotu Adam. 60% no Coleco Adam atgriež atpakaļ defektu dēļ.
Mattel pārdod Intellivision
Mattel nolemj slēgt Mattel Electronics pēc smagajiem zaudējumiem. Mattel atzaru nopērk Terry Valeski, Mattel viceprezidents, kas to pārsauc par Intellivision Inc.
Nintendo skatās uz Ameriku
Pēc video spēļu industrijas sabrukuma, Nintendo paziņo, ka tā varētu izdot savu Famicom arī ASV.
Warner sagrauj Atari
Warner Communication pārdot Atari Incorporated patērētāju nodaļu Jack Tramiel, vīram, kas radīja Commodore datorus un kas pirms gada tika izmests no kompānijas. Warner Communication patur sev arkāžu nodaļu un pārdēvē to par Atari Games. Ataritel nodaļa ir nolikta maliņā, un Tramiel pārsauc savu jauno kompāniju (kas iekļauj Atari video un dator spēļu virzienus) par Atari Corporation. Tramiel nekavējoties paziņo, ka viņa kompānija neizstrādās un nepārdos video spēļu konsoles un ka viņi izstrādās jaunu 16-bitu datoru sēriju. Jaunais produkts tika atrādīts CES un nekavējoties tika ielikts atpakaļ izstrādātāju plauktos.

Lasiet arī raksta Videospēļu (r)evolūcija 2. daļu un 3. daļu
 
Atpakaļæ½ | Uz augļæ½u | Komentļæ½t (comments)
Prev: Faili / Iznākusi AdAware 6.0
Next: Ziņas / Jaunums no Western Digital...
© 2000-2024 Cietnis.lv.
c0ded by laacz
Hostingu piedāvā DEAC
Hardware piedāvā m79
php/mysql on redhat/apache
Statistika powered by counter.lv
Jebkuru materiālu pārpublicēšana vai izmantošana bez atsauces uz cietnis.lv
ir aizliegta. Izmantojot materiālus no cietnis.lv, pirms to darīt, ir nepieciešams
sazināties ar autoru un noskaidrot izmantošanas noteikumus.